Brusel, 12. júna 2024 (TASR) – Európska komisia sa chystá uvaliť clá na dovoz čínskych elektromobilov do Únie. Clá by mali dosiahnuť až 25 % a ich cieľom je znížiť dotácie pre čínskych výrobcov a chrániť európsky priemysel.
Toto rozhodnutie prichádza po tom, ako USA v máji štvornásobne zvýšili clá na čínske elektromobily na 100 %. Očakáva sa, že clá EÚ postihnú čínskych výrobcov ako BYD a Geely, ale aj západných výrobcov ako Tesla, ktorí dovážajú autá z Číny do Európy.
Analytici predpovedali clá v rozmedzí 10 % až 25 %, avšak konečná výška bude 25 %. Toto rozhodnutie vyvolalo obavy z možnej odvety zo strany Číny.
Európski výrobcovia automobilov, ktorí čelia rastúcej konkurencii zo strany čínskych rivalov, toto uvalenie ciel nevítajú. Obávajú sa odvetných opatrení zo strany Pekingu a taktiež poukazujú na to, že aj oni sami dovážajú autá vyrobené v Číne.
Peking už kritizoval antisubvenčné vyšetrovanie EÚ a vyzval na spoluprácu. Čínske ministerstvo zahraničných vecí varovalo, že clá EÚ poškodia „vlastné záujmy“ a že Čína podnikne kroky na ochranu svojich práv.
Hovorca ministerstva zahraničných vecí Lin Ťien na tlačovej konferencii uviedol: „Zavedenie ciel EÚ porušuje pravidlá medzinárodného obchodu a trhové princípy. Vyzývame EÚ, aby upustila od antisubvenčného vyšetrovania čínskych výrobcov elektromobilov.“
Prípadná odveta zo strany Číny by mohla viesť k obchodnej vojne, ktorá by mala negatívny dopad na obe strany, a to najmä na Európu, ktorá je silne závislá od čínskych dodávateľských reťazcov.
Okrem spomínaného:
- Clá by mali vstúpiť do platnosti v júli 2024.
- EÚ v súčasnosti vyšetruje, či Čína neposkytuje nelegálne dotácie svojim výrobcom elektromobilov.
- Čína tieto obvinenia popiera a tvrdí, že jej podporné programy pre elektromobily sú v súlade s pravidlami Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
- Vývoj v tejto oblasti bude mať značný vplyv na globálny trh s elektromobilmi.