- Čínska obchodná komora pri EÚ (CCCEU) ostro kritizovala plány Európskej únie uvaliť päťročné dovozné clá až do výšky 36 % na elektrické vozidlá vyrobené v Číne.
- Komora vyjadrila nesúhlas s týmto „protekcionistickým prístupom“ a varovala, že to zvýši obchodné napätie medzi Čínou a EÚ, čo môže mať negatívny vplyv na globálnu spoluprácu a zelený rozvoj.
- Európska komisia navrhla konečné clá vo výške 36,3 % pre niektoré čínske automobilky, ktoré nespolupracovali pri vyšetrovaní. Tým, ktoré spolupracovali, boli clá znížené, vrátane Tesla, kde clo kleslo z pôvodných 20,8 % na 9 %.
Brusel, 20. augusta (Peniaze24) – Čínska obchodná komora pri EÚ (CCCEU) kritizovala rozhodnutie Európskej komisie zaviesť päťročné dovozné clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne, ktoré môžu dosiahnuť až 36 %. Podľa vyhlásenia komory ide o „neférové použitie obchodných nástrojov“, ktoré môže oslabiť odolnosť európskeho priemyslu elektrických vozidiel a zároveň zvýšiť obchodné napätie medzi EÚ a Čínou.
Komisia pritom tvrdí, že clá sú potrebné na ochranu európskeho trhu pred „nespravodlivými dotáciami“, ktoré čínske automobilky dostávajú od svojej vlády. Toto opatrenie nadväzuje na predbežné clá stanovené v júli, ktoré boli vo výške 37,6 % pre automobilky, ktoré nespolupracovali pri vyšetrovaní.
Komisia však znížila clá pre niektoré spolupracujúce spoločnosti, vrátane Tesla, kde clo kleslo z pôvodných 20,8 % na 9 % po overení, že Tesla dostáva menej štátnych dotácií ako iné čínske automobilky. BYD, ďalší veľký čínsky výrobca, bude čeliť clu vo výške 17 % namiesto 17,4 % a automobilka Geely bude podliehať clu 19,3 % namiesto 19,9 %.
Európska komisia zároveň uviedla, že niektoré spoločné podniky čínskych spoločností s európskymi výrobcami môžu mať nižšie clá. Napriek tomu, že exekutíva EÚ zostáva otvorená hľadaniu riešení bez ciel, tvrdí, že je na Číne, aby ponúkla alternatívne riešenie.