Brusel/Peking, 22. septembra (TASR) – Napriek zavedeniu nových clá na dovoz čínskych elektromobilov do Európskej únie, čínski výrobcovia stále vidia v európskom trhu veľký potenciál. Podľa odborníkov by súčasné clá nemali výrazne ovplyvniť ich konkurencieschopnosť.
Znížené clá, ale stále prekážka
Európska únia síce na konci augusta mierne znížila clá na dovoz áut od čínskych výrobcov ako BYD, Geely a SAIC, no stále zostávajú. Podľa poradenskej spoločnosti Rhodium by však bolo potrebné výrazne vyššie clo, až 50 %, aby sa čínske elektromobily stali na európskom trhu nekonkurencieschopné.
Európa verzus Severná Amerika
Zatiaľ čo Európa zvolila miernejší prístup k clám na čínske elektromobily, Spojené štáty a Kanada zaviedli oveľa vyššie clá. Tento rozdiel je spôsobený väčšou prepojenosťou európskeho a čínskeho automobilového priemyslu.
Výzvy a príležitosti
Podľa odborníkov predstavujú súčasné clá pre čínskych výrobcov skôr prekážku než bariéru vstupu na európsky trh. Napriek tomu varujú, že príliš vysoké clá by mohli vyvolať odvetné opatrenia zo strany Číny a negatívne ovplyvniť celý automobilový priemysel.
Budúcnosť elektromobility v Európe
Súčasná situácia ukazuje, že Európa bude musieť nájsť rovnováhu medzi podporou domácich výrobcov a otvorením trhu pre zahraničnú konkurenciu. Súčasne bude musieť čeliť výzvam spojeným s rýchlo sa rozvíjajúcim trhom elektromobilov a stále sa meniacimi geopolitickými vzťahmi.