Brusel, 15. júna 2024 (TASR) – Európske krajiny sa ocitli v boji o čínske investície do výroby elektromobilov (EV). Aj napriek obavám z prílivu lacných čínskych áut na trh lákajú vlády EÚ čínske firmy lukratívnymi ponukami, aby si vybudovali výrobné závody na ich území.
Prečo Čína investuje v Európe?
- Čínskym výrobcom ako BYD, Chery Automobile či Saic Motor klesnú náklady na dopravu a vyhnú sa clám.
- Získajú imidž „európskej“ značky, čím posilnia svoju pozíciu na európskom trhu.
Ktoré krajiny sú najatraktívnejšie?
- Východná Európa: Nižšie mzdové náklady lákajú výrobcov lacnejších vozidiel.
- Taliansko a Španielsko: Ponúkajú rovnováhu medzi nízkymi mzdovými nákladmi a vysokými výrobnými štandardmi, ideálne pre prémiové autá.
- Maďarsko: Už si zaistilo investíciu od BYD, ktorá plánuje v roku 2025 otvoriť druhý závod.
- Poľsko: Leapmotor tu využije existujúcu kapacitu závodu Stellantis.
- Španielsko: Chery tu začne s výrobou v 4. štvrťroku v bývalom závode Nissanu.
- Nemecko, Francúzsko: V hre sú aj tieto krajiny, no pre Číňanov sú mzdové náklady pravdepodobne príliš vysoké.
Turecko ako alternatíva:
- Colná únia s EÚ a dohody o voľnom obchode zaručujú bezcolný vývoz vozidiel a komponentov.
- V Turecku sa ročne vyrobí 1,5 milióna áut, zväčša pre EÚ.
Dopady na Európu:
- Nové investície a pracovné miesta v automobilovom priemysle.
- Zvýšená konkurencia pre európskych výrobcov.
- Tlak na znižovanie cien a zdokonaľovanie technológií.
Otázky do budúcnosti:
- Ako zareagujú európske vlády na rastúci vplyv Číny v automobilovom priemysle?
- Dokážu európski výrobcovia obstáť v tvrdej konkurencii?
- Aký vplyv bude mať tento vývoj na ceny a dostupnosť elektromobilov pre spotrebiteľov?