Berlín, 13. apríl 2024 (TASR) – Nemecký automobilový priemysel sa stavia proti návrhu Európskej komisie zaviesť clá na dovoz elektromobilov z Číny. Podľa združenia VDA by takéto clá nepriniesli riešenie problémov a naopak, mohli by mať negatívne dôsledky pre transformáciu na elektromobily a digitalizáciu.
Šéfka VDA Hildegard Müllerová v rozhovore pre Welt am Sonntag uviedla: „Protisubvenčné opatrenia, ako sú dodatočné clá, by nevyriešili problémy európskeho a nemeckého automobilového priemyslu. Naopak, v prípade obchodného konfliktu by mohli mať okamžitý negatívny dopad.“
Európska komisia od jesene minulého roka preveruje, či čínske elektromobily využívajú nelegálne dotácie. Podľa EK sú čínske elektromobily o 20% lacnejšie ako modely vyrobené v EÚ. V prípade preukázania dotácií by EK mohla zaviesť sankčné clá. Predbežné výsledky vyšetrovania sú očakávané do 5. júna.
Nemecké automobilky predávajú na čínskom trhu 30-40% svojich vozidiel. V prípade zavedenia ciel by sa tak mohli stať terčom odvetných opatrení zo strany Pekingu.
Okrem ohrozenia obchodu by clá podľa VDA mohli ohroziť aj transformáciu na elektromobily a digitalizáciu. Müllerová dodala: „Takýto obchodný konflikt by ohrozil aj transformáciu smerom k elektromobilite a digitalizácii.“
VDA namiesto ciel podporuje dialóg a hľadanie kompromisných riešení.
Zdroje:
- TASR
- Welt am Sonntag: https://www.welt.de/wirtschaft/article251011334/Deutsche-Autoindustrie-lehnt-Zoelle-auf-chinesische-E-Autos-ab.html
- Duisburg Centre for Automotive Research: https://www.car-future.com/de/das-institut/