1.2 C
London
štvrtok, 21 novembra, 2024
ÚvodSpravyOneskorené konanie orgánov pri novej spotrebiteľskej regulácii: Čo prináša nový zákon?

Oneskorené konanie orgánov pri novej spotrebiteľskej regulácii: Čo prináša nový zákon?

Date:

Najnovšie články

Lee Iacocca a jeho disciplína bola kľúč k záchrane Chrysleru

Lee Iacocca, meno, ktoré sa neodmysliteľne spája s americkým...

Soichiro Honda rozhýbal svet na dvoch kolesách

Soichiro Honda, japonský inžinier a priemyselník, je meno, ktoré...

Rekordná návštevnosť ubytovacích zariadení v auguste 2024 dosiahla 744 tisíc hostí

Bratislava, 14. októbra (Peniaze24.sk) – Návštevnosť ubytovacích zariadení na...

Reálna mzda v auguste rástla, výnimkou je sektor informácií a komunikácie

Bratislava, 14. októbra (Peniaze24.sk) – Priemerná nominálna mesačná mzda...

Slováci míňajú na potraviny viac ako priemer v EÚ, no stále nimi plytvajú

Bratislava, 14. októbra (Peniaze24.sk) – Slovenské domácnosti mesačne vynakladajú...

Bratislava, 15. september – Nová regulácia v oblasti ochrany spotrebiteľa, ktorá nadobudla účinnosť od júla 2023, prináša významné zmeny, najmä v súvislosti s pravidlami pre zľavy produktov a tzv. dvojitú kvalitu tovarov. Napriek tomu, že táto legislatíva platí už viac ako dva mesiace, viaceré obchodné prevádzky a e-shopy sa zatiaľ plne neprispôsobili novým pravidlám. Situáciu ovplyvňujú najmä nejasnosti v právnych ustanoveniach a oneskorená reakcia dozorných orgánov, upozorňuje advokátska kancelária Havel & Partners.

Čo prináša nový zákon na ochranu spotrebiteľa?

Nový zákon implementuje európske smernice do slovenskej legislatívy s cieľom zabezpečiť, aby spotrebitelia boli lepšie chránení pred nespravodlivými obchodnými praktikami a mali k dispozícii jasné a transparentné informácie o tovaroch a službách.

Jednou z hlavných zmien je zavedenie povinnosti obchodníkov uvádzať najnižšiu cenu tovaru za posledných 30 dní v prípade zliav. Cieľom je zabrániť tomu, aby obchodníci najprv umelo zvýšili cenu tovaru a následne ho predávali „v zľave“, ktorá by bola pre spotrebiteľov klamlivá.

Nové pravidláPopis
Uvádzanie najnižšej cenyObchodníci musia uvádzať najnižšiu cenu, za ktorú bol tovar predávaný v posledných 30 dňoch.
VýnimkyPravidlo sa nevzťahuje na služby, rýchlo kaziteľné produkty a digitálny obsah.
Specifické akcieVýnimky pre zľavy ako „3 + 1 zdarma“ alebo zľavy pri nákupe nad istú sumu.

Ochrana pred klamlivými zľavami

Obchodníci majú od júla 2023 povinnosť oznámiť zníženie ceny jasným spôsobom, pričom musia uviesť najnižšiu cenu, za ktorú bol tovar ponúkaný počas posledných 30 dní pred zľavou. Tento krok chráni spotrebiteľov pred umelým zvyšovaním cien, kedy by obchodníci mohli najprv ceny zvýšiť a následne ponúknuť „zľavu“, ktorá by v skutočnosti nebola výhodná.

Toto opatrenie je dôležité najmä v čase rôznych výpredajov, ako sú Black Friday či sezónne zľavy, kde sa často objavujú pochybnosti o pravosti zliav. Ministerstvo hospodárstva SR zverejnilo na svojej internetovej stránke návod pre obchodníkov, ktorý podrobne opisuje, kedy a ako musia byť ceny produktov zverejňované.

Výnimky z uvádzania najnižšej ceny

Nová regulácia sa nevzťahuje na všetky druhy tovarov a služieb. Výnimky sa týkajú najmä:

  • Rýchlo kaziteľných tovarov (napr. potraviny, kvety),
  • Služieb (napr. opravy, konzultácie),
  • Digitálneho obsahu (napr. softvér, aplikácie).

Okrem toho sa výnimky vzťahujú aj na špecifické akcie, ako napríklad „3 + 1 zdarma“ alebo zľavy poskytované pri nákupoch nad určitú sumu.

Klamlivé praktiky a dvojitá kvalita tovarov

Nová legislatíva prináša aj prísnejšie pravidlá týkajúce sa klamlivých obchodných praktík. Jednou z takýchto praktík je predaj tovarov, ktoré sú označené ako rovnaké, ale v skutočnosti majú rôzne vlastnosti. Táto tzv. dvojitá kvalita tovarov sa stáva čoraz viac diskutovaným problémom v rámci Európskej únie, najmä vo vzťahu k potravinám, kde niektoré výrobky predávané pod rovnakým názvom a balením majú v rôznych krajinách odlišné zloženie alebo kvalitu.

V tejto oblasti sa Štátna veterinárna a potravinová správa SR pripravuje na kontrolné opatrenia, aby zabezpečila, že spotrebitelia na Slovensku nebudú zavádzaní rozdielnymi kvalitami rovnakých produktov.

Oneskorená reakcia dozorných orgánov

Napriek tomu, že nová legislatíva vstúpila do platnosti už v júli, zainteresované orgány začali konať až nedávno. Dôvodom môže byť nejasnosť v právnych ustanoveniach a pomalšia reakcia orgánov na implementáciu nových pravidiel. Ministerstvo hospodárstva SR však zverejnilo dôležité informácie pre obchodníkov a začalo proces informovania verejnosti.

Záver

Nová regulácia na ochranu spotrebiteľov prináša zásadné zmeny, ktoré majú zabezpečiť väčšiu transparentnosť a ochranu pred klamlivými praktikami. Napriek oneskorenému konaniu orgánov sa očakáva, že nové pravidlá budú čoskoro naplno implementované, čím sa zabezpečí férovejší trh pre spotrebiteľov aj podnikateľov.

Kľúčové slová:
spotrebiteľská regulácia, zľavy, ochrana spotrebiteľa, dvojitá kvalita, klamlivé praktiky, Ministerstvo hospodárstva SR, Štátna veterinárna a potravinová správa, Slovensko

Peniaze24https://peniaze24.sk
Tento článok napísala redakcia Peniaze24. Snažíme sa prinášať presné a aktuálne informácie zo sveta financií a investovania. Ak v článku nájdete akúkoľvek chybu, dajte nám prosím vedieť na oprava@peniaze24.sk. Vaše postrehy sú pre nás cenné a pomôžu nám zlepšovať kvalitu nášho obsahu.

PREMIUM KLUB

- Všetky články bez obmedzení.

- Exkluzívny investičný obsah.

.- Investujte múdro s expertmi.

Náš výber