Berlín/Brusel, 14. júna 2024 (TASR) – Uvalenie ciel Európskej únie (EÚ) na dovoz elektromobilov z Číny pravdepodobne neovplyvní konkurenčnú situáciu v Európe v krátkodobom horizonte. Z dlhodobého hľadiska však predstavujú riziká, najmä pre nemecký trh, upozorňuje agentúra Fitch Ratings.
Podľa Fitch by prípadné odvetné opatrenia zo strany Číny zasiahli najmä nemecké firmy. To by platilo najmä v prípade širších opatrení, ktoré by sa týkali aj iných typov vozidiel alebo priemyselných odvetví.
V roku 2023 tvorili čínske dovozy vozidiel do Európy, vrátane tých, ktoré v Číne vyrábajú spoločnosti ako Volvo, Polestar a Dacia, menej ako 4 % z celkového predaja elektromobilov. Fitch preto neočakáva, že clá EÚ ovplyvnia predchádzajúce prognózy. Tie predpovedajú, že trhový podiel čínskych značiek elektromobilov v Európe zostane v nasledujúcich rokoch pod 5 %.
Okrem spomínaného:
- Clá EÚ na čínske elektromobily sa pohybujú od 37 % do 80 %.
- Čína tieto clá označila za „nepriateľské“ a pohrozila odvetnými opatreniami.
- Nemecko sa snaží zmierniť dopady ciel na svoj automobilový priemysel.
- Spor o clá vyvoláva obavy z obchodnej vojny medzi EÚ a Čínou.