Frankfurt nad Mohanom, 13. októbra – Carsten Spohr, generálny riaditeľ leteckej spoločnosti Lufthansa, oznámil ďalšie znižovanie letových poriadkov v Nemecku. Tieto opatrenia sú podľa neho nevyhnutné vzhľadom na rastúce náklady, ktoré by mohli negatívne ovplyvniť príťažlivosť krajiny pre zahraničných investorov. Svoje obavy vyjadril v rozhovore pre noviny Bild am Sonntag.
Rastúce náklady ohrozujú leteckú dopravu v Nemecku
Spohr varoval, že extrémny nárast nákladov na leteckú dopravu vedie k poklesu ponuky letov v Nemecku. Situácia sa ešte viac zhoršila, keď niektoré letecké spoločnosti sa začali vyhýbať nemeckým letiskám alebo rušiť kľúčové letecké spojenia.
Lufthansa a jej dcérska spoločnosť Eurowings, spolu s ďalšími nízkonákladovými dopravcami ako Ryanair, už pristúpili k zrušeniu viacerých letov kvôli vysokým prevádzkovým nákladom. Tento trend by mohol mať vážne dôsledky nielen pre nemecký letecký priemysel, ale aj pre ekonomickú konkurencieschopnosť krajiny.
Letecké poplatky a dane zvyšujú tlak na aerolinky
Podľa Spohra sú hlavnými problémami, s ktorými sa nemecké letecké spoločnosti stretávajú, vysoké letecké poplatky, nedávne zvýšenie dane z leteckej dopravy, ktoré bolo zavedené v máji, a poplatky za bezpečnostné kontroly a letovú prevádzku. Tieto faktory zvyšujú náklady na prevádzku, čo núti letecké spoločnosti znižovať počet letov a obmedzovať služby.
Kritika nemeckých predpisov a budúcnosť e-palív
Spohr tiež kritizoval nové nemecké predpisy, ako napríklad kvóty na primiešavanie e-palív, ktoré podľa neho nie sú dostupné v dostatočnom množstve na uspokojenie dopytu. Tieto synteticky vyrábané palivá majú za cieľ znížiť emisie oxidu uhličitého (CO2) z lietadiel, avšak ich nedostatok môže spôsobiť ďalšie zhoršenie konektivity Nemecka s dôležitými hospodárskymi regiónmi.
Spohr varoval, že tieto opatrenia znížia kvalitu leteckého spojenia v porovnaní s inými medzinárodnými destináciami, čím sa Nemecko môže stať menej atraktívnym pre zahraničných investorov.
Letecký priemysel žiada o podporu
Nemecké Združenie leteckého priemyslu BDL obhajuje myšlienku, aby sa príjmy zo zvýšenej dane z leteckej dopravy použili na podporu alternatívnych leteckých palív, čo by mohlo prispieť k zníženiu nákladov a zlepšeniu environmentálnej udržateľnosti. Tento krok podporuje aj koaličná dohoda vlády kancelára Olafa Scholza.
Ako situácia pokračuje, Lufthansa a ďalšie letecké spoločnosti sa snažia prispôsobiť týmto novým podmienkam, avšak Spohr zdôrazňuje, že ak sa nezmenia aktuálne nemecké predpisy a poplatky, mohlo by to mať dlhodobé dôsledky pre celý letecký sektor v krajine.
Kľúčové slová: Lufthansa, Carsten Spohr, zníženie letov, letecké poplatky, e-palivá, nemecký letecký priemysel