Londýn, 24. augusta (TASR) – Po rokoch, keď sa cestovanie na vlastnú päsť stalo trendom, zaznamenávajú cestovné kancelárie výrazný nárast záujmu o kompletné dovolenkové balíky. Tento prekvapivý návrat ku klasickým dovolenkám organizovaným cez cestovné kancelárie je poháňaný niekoľkými významnými faktormi, ktoré odrážajú súčasnú realitu cestovania a životných nákladov.
V posledných rokoch sa dramaticky zvýšili ceny hotelov a leteniek, čo mnohým ľuďom sťažilo plánovanie dovoleniek na vlastnú päsť. Nejde len o náklady – problémy s leteckou dopravou, vrátane štrajkov na letiskách a častých technických porúch lietadiel, spôsobili, že cestovanie sa stalo menej predvídateľným a stresujúcejším. V dôsledku toho sa pre mnohých dovolenkárov pevne stanovené balíky s garantovanou cenou stali atraktívnou alternatívou.
Cestovné kancelárie zaznamenávajú zvýšený záujem o dovolenkové balíky, ktoré zahŕňajú všetko potrebné – od leteniek, cez ubytovanie až po stravu a aktivity. Tieto balíky poskytujú zákazníkom istotu pevnej ceny bez neočakávaných dodatočných výdavkov a tiež jednoduchšie riešenie prípadných problémov alebo reklamácií. Pre mnohých dovolenkárov je táto forma dovolenky finančne výhodnejšia, najmä v čase, keď inflácia zvyšuje životné náklady.
Pandémia COVID-19 tiež prispela k tejto zmene. Po období, keď bolo cestovanie značne obmedzené, sa ľudia teraz snažia využiť každú príležitosť na dovolenku, no súčasne chcú mať istotu, že všetko prebehne hladko a bez komplikácií. Stuart Hatcher, hlavný ekonóm spoločnosti IBA, ktorá sa zaoberá analýzou údajov v letectve, potvrdzuje, že „od covidu si viac ľudí rezervuje zájazdy“ cez cestovné kancelárie.
Ďalším dôvodom, prečo sa ľudia vracajú k balíkovým dovolenkám, je ich hodnota za peniaze. V časoch vysokej inflácie umožňujú dovolenkové balíky efektívnejšie plánovanie rozpočtu. Caroline Bremnerová, senior manažérka spoločnosti Euromonitor pre cestovanie, uvádza, že cestovné kancelárie tvrdo vyjednávajú s hotelmi, dopravnými spoločnosťami a ďalšími hráčmi, aby pre zákazníkov zabezpečili najlepšie možné ceny.
Tento návrat k balíkovým dovolenkám je dobrou správou pre celý cestovný ruch, ktorý sa zotavuje po pandémii. Najmä v Európe a Severnej Amerike prudko vzrástli ceny leteniek, čo by mohlo znížiť nadšenie pre leteckú dopravu, ale záujem o kompletné balíky tento negatívny vplyv vyvažuje.
Nielen letecké spoločnosti, ale aj prevádzkovatelia výletných lodí zaznamenávajú zvýšený záujem. Spoločnosti ako Norwegian Cruise Line Holdings, Carnival a Royal Caribbean Group už zvýšili svoje predpovede ročného zisku, keďže ľudia sa hrnú na ich plavby.
Dovolenkové balíky tradične oslovujú najmä ľudí s nižším až stredným príjmom, ktorí hľadajú dovolenku pri mori s all-inclusive ponukou a aktivitami pre rodiny, ako sú plážové kluby. Medzi najobľúbenejšie destinácie patria Grécko, Taliansko a Španielsko.
Cestovné kancelárie, ktoré dokážu ponúknuť dobrú hodnotu za peniaze a spoľahlivosť, sa teraz opäť dostávajú do centra pozornosti, a to v čase, keď cestovatelia hľadajú istotu a predvídateľnosť vo svete, kde je čoraz ťažšie plánovať dovolenku bez nečakaných problémov.