- Rastúce ceny olivového oleja v Španielsku nútia spotrebiteľov prejsť na lacnejšie alternatívy, ako je slnečnicový olej
- Španielsko je najväčším svetovým producentom olivového oleja, no jeho spotreba výrazne klesla
- V prvej polovici roku 2024 Španieli nakúpili viac slnečnicového oleja ako olivového
Madrid, 22. augusta 2024 (Peniaze24) – Slnečnicový olej sa v roku 2024 stal dominantným olejom v španielskych kuchyniach, čo znamená historický posun v preferenciách spotrebiteľov. Tento trend je dôsledkom prudkého nárastu cien olivového oleja, ktorý bol doteraz považovaný za „kráľa kuchyne“ v tejto krajine.
Podľa združenia Anierac spotrebovali Španieli v prvej polovici tohto roka 107 miliónov litrov olivového oleja a 179 miliónov litrov slnečnicového oleja. Táto zmena v spotrebiteľskom správaní je prekvapujúca, keďže Španielsko je najväčším svetovým producentom olivového oleja.
Ešte v roku 2023 tvoril olivový olej 62 % celkového predaja olejov v Španielsku, zatiaľ čo slnečnicový olej mal 34 % podiel. Avšak stúpajúce ceny olivového oleja, spôsobené zlou úrodou olív v dôsledku jarných horúčav a sucha, spôsobili, že mnohé domácnosti prešli na lacnejší slnečnicový olej.
Cena fľaše slnečnicového oleja sa vlani pohybovala okolo 1,86 eura za liter, zatiaľ čo fľaša olivového oleja stála viac ako 6 eur za liter. Španielsko, ktoré zvyčajne dodáva 40 % svetovej produkcie olivového oleja, čelí vážnym výzvam, pretože ceny olivového oleja dosiahli rekordné úrovne.
V reakcii na tieto problémy španielska vláda znížila DPH na olivový olej v snahe urobiť ho cenovo dostupnejším. Najväčší španielsky reťazec supermarketov Mercadona tiež znížil cenu olivového oleja o 25 % a aktuálne ponúka litrové fľaše za cenu pod 7 eur.