Temu, čínsky gigant online obchodu, sa ocitá pod paľbou kritiky a čelí hrozbe rekordnej pokuty 2,2 miliardy eur za nekalé praktiky. Úrad pre hospodársku súťaž v Maďarsku (GVH) skúma Temu v súvislosti s manipuláciou s cenami, hodnotením produktov a obvineniami z predaja nebezpečných a neekologických produktov.
Temu čelí hrozbe pokuty až do 2,2 miliardy eur
Temu čelí hrozbe pokuty až do výšky 13% z ročného obratu, ktorá by mohla dosiahnuť 780 miliárd forintov (cca 2,2 miliardy eur). Táto pokuta by sa stala rekordnou v histórii GVH a prekonala by aj pokutu pre Booking.com (2,5 miliardy HUF) a Wish (odškodnenie pre 100-150 tisíc maďarských užívateľov).
Aké sú obvinenia?
- Manipulácia s cenami a akciami: Temu klame spotrebiteľov uvádzaním falošných pôvodných cien a vytvára umelý nátlak falošnými informáciami o obmedzenej dostupnosti.
- Manipulácia s hodnotením produktov: Temu ukazuje len tie najlepšie recenzie a skrýva negatívne, čím skresľuje obraz o kvalite produktov.
- Predaj nebezpečných produktov: Temu používa na elektronických produktoch falošné označenia CE, čím naznačuje súlad s normami EÚ, hoci tomu tak nemusí byť.
- Nepodložené tvrdenia o udržateľnosti: Temu klame spotrebiteľov o ekologickosti produktov bez akýchkoľvek dôkazov.
Čo je to Temu?
Temu je online platforma pre elektronický obchod so sídlom v Šanghaji v Číne. Spoločnosť bola založená v roku 2014 a rýchlo sa stala jedným z najväčších online trhovísk v Číne s viac ako 100 miliónmi aktívnych užívateľov. V roku 2022 Temu expandovala do Európy a Severnej Ameriky a rýchlo si získala popularitu aj v týchto regiónoch.
Temu ponúka širokú škálu produktov za nízke ceny, od elektroniky a oblečenia až po domáce potreby a hračky. Platforma je známa svojim intuitívnym rozhraním, rýchlym doručením a širokou ponukou zliav a akcií.
Temu však čelí aj kritike za nekalé obchodné praktiky. V Maďarsku prebieha vyšetrovanie GVH pre podozrenie z manipulácie s cenami, hodnotením produktov a predaja nebezpečných a neekologických produktov. Temu čelí aj obvineniam z klamlivej reklamy a zneužívania osobných údajov.
Zaujímavosti o Temu:
- V Číne je Temu známa ako „Pinduoduo“.
- V roku 2021 Temu dosiahla tržby vo výške 170 miliárd USD.
- Temu je podporovaná technologickými gigantmi ako Tencent a Alibaba.
- Temu je spájaná s kontroverznou stratégiou „zákazníckeho rastu“, ktorá spočíva v motivovaní užívateľov k šíreniu informácií o platforme výmenou za zľavy a kupóny.
Situácia okolo Temu vyvoláva otázky o regulácii online obchodu a ochrane spotrebiteľov. Budúcnosť ukáže, aké dopady bude mať toto konanie na Temu a na celý online trh.