Úvod Spravy Volvo vydá prvý pas na svete pre batérie elektromobilov ešte pred pravidlami...

Volvo vydá prvý pas na svete pre batérie elektromobilov ešte pred pravidlami EÚ

0

Štokholm 4. júna (TASR) – Automobilka Volvo Cars uvádza na trh prvý pas na svete pre batérie elektromobilov, ktorý zaznamenáva pôvod surovín, komponentov, recyklovaný obsah a uhlíkovú stopu. Bude pre jej model SUV EX90, ktorý sa čoskoro začne vyrábať. TASR o tom informuje na základe správy Reuters.


Volvo, dcérska spoločnosť čínskej Geely, vyvinula pas v spolupráci s britským startupom Circulor, ktorý využíva technológiu blockchain na mapovanie dodávateľských reťazcov. Jeho vývoj trval viac ako päť rokov.


Od februára 2027 budú pre elektrické vozidlá (EV) predávané v Európskej únii povinné batériové pasy s uvedením zloženia batérií vrátane pôvodu kľúčových materiálov, ich uhlíkovej stopy a recyklovaného obsahu.


Podľa Vanessy Butaniovej, vedúcej oddelenia globálnej udržateľnosti v spoločnosti Volvo, za zavedením pasu takmer tri roky pred tým, ako vstúpia do platnosti príslušné predpisy, je snaha o transparentnosť voči kupujúcim, keďže cieľom automobilky je do roku 2030 vyrábať iba plne elektrické autá.


„Je pre nás naozaj dôležité byť priekopníkom a lídrom,“ povedal Butaniová.
SUV EX90 s pasom na batérie sa má čoskoro začať vyrábať v závode Volvo v Charlestone v Južnej Karolíne a zákazníkom v Európe a Severnej Amerike sa bude dodávať od druhej polovice roka. Majitelia vozidiel Volvo majú prístup k zjednodušenej verzii pasu pomocou QR kódu na vnútornej strane dverí vodiča.


Butaniová dodala, že pas budú mať postupne všetky elektromobily Volvo. Kompletnejšia verzia pasu bude odovzdaná regulačným orgánom. Bude obsahovať aj aktualizované informácie o „zdravotnom stave“ batérie a bude stáť okolo 10 USD (9,22 eura) na auto, povedal generálny riaditeľ Circulor Douglas Johnson-Poensgen.


Systém spoločnosti Circulor sleduje materiály batérií od bane k jednotlivým autám. Využíva výrobné systémy dodávateľov na sledovanie materiálov v celom reťazci a kontroluje mesačné účty dodávateľov za energiu, aby zistil koľko ich energie pochádza z obnoviteľných zdrojov a vypočítal celkovú uhlíkovú stopu.


Ak si Volvo vyberie dodávateľa, Circulor ho bude musieť preveriť, aby informácie boli aktuálne, povedal Johnson-Poensgen.  Pas si tiež vyžiadal zmeny v tom, ako Volvo sleduje diely vo svojom výrobnom procese, aby zaznamenalo pôvod každého dielu v každom vozidle.



        (1 EUR = 1,0842 USD)

Exit mobile version