Bratislava, 11. augusta (TASR) – Slovenskí spotrebitelia sa čoraz viac prikláňajú k online nakupovaniu, pričom online trhoviská zohrávajú významnú úlohu v ich nákupných zvyklostiach. Prieskum Perfect Crowd 2024 pre platformu Allegro ukázal, že až 77 % Slovákov má skúsenosti s nakupovaním na online trhoviskách. Tento spôsob nákupu ich láka predovšetkým vďaka nízkym cenám (44 %), širokej ponuke (37 %), recenziám produktov (35 %) a možnosti nákupu z celej Európy (31 %).
Pre Slovákov je online nakupovanie atraktívne hlavne kvôli pohodliu, ktoré ponúka – až 62 % respondentov si pochvaľuje možnosť nakupovať z domu, a 56 % oceňuje úsporu času. Pri drahších položkách, ako sú mobilné telefóny, elektronika či dovolenky, sú Slováci opatrní. Až polovica nákupov nad 1000 eur je zvážená viac ako mesiac, pričom 98 % nakupujúcich tvrdí, že vždy porovnávajú ceny, pričom 30 % ich porovnáva zakaždým.
V otázke dôvery voči predajcom, až 79 % respondentov by nakúpilo v internetovom obchode s najlepšou cenou, ak by predajcovi dôverovali. Pre 57 % Slovákov sú kľúčové bezpečné a dobre známe možnosti platby, rovnako ako bezplatné doručenie a vrátenie tovaru.
Platba kartou sa stáva najčastejšou voľbou pre väčšinu Slovákov (61 %), pričom dobierka je stále populárna u 38 % zákazníkov. Zaujímavým trendom je aj rastúca obľuba platobných brán (využíva ich tretina Slovákov) a ukladanie platobných kariet priamo v aplikáciách e-shopov (využíva to takmer pätina). Ľudia s vyšším vzdelaním preferujú platby kartou (76 %), zatiaľ čo tí s nižším vzdelaním často využívajú dobierku.
Recenzie zákazníkov sú dôležitým faktorom pre slovenských spotrebiteľov – až 86 % respondentov uviedlo, že by zvážilo nákup produktov od predajcov, ktorých doteraz nevyskúšali, ak by vedeli, že ich odporúčajú iní.
Slováci si radi vyskúšajú aj zahraničné e-shopy. Najobľúbenejšie sú české e-shopy, ktoré vyskúšalo až 77 % respondentov, najmä kvôli cenám a zľavám. Populárne sú aj poľské (37 %), rakúske (22 %) a maďarské e-shopy (16 %).
Online trhoviská sa stávajú digitálnymi nákupnými centrami, kde môžu zákazníci na jednom mieste porovnávať ceny, čítať recenzie, využívať exkluzívne ponuky a pohodlne nakupovať bez potreby opustiť domov.