Úvod Spravy Nemecko tlačí na rozšírenie povinného označovania pôvodu potravín v EÚ

Nemecko tlačí na rozšírenie povinného označovania pôvodu potravín v EÚ

0

Berlín, 26. mája 2024 (TASR) – Nemecký minister poľnohospodárstva Cem Özdemir vyzval na urýchlené zavedenie povinného označovania pôvodu potravín v celej Európskej únii (EÚ). Podľa jeho slov by sa malo toto opatrenie realizovať po nadchádzajúcich voľbách do Európskeho parlamentu.

Özdemir zdôraznil dôležitosť pokračovania v tomto procese a dosiahnutia hmatateľného pokroku. Zároveň kritizoval pomalý prístup EÚ k tejto problematike a vyzval súčasnú Európsku komisiu, aby urýchlila riešenie tejto otázky. Téma označovania pôvodu potravín bude predmetom diskusie aj na pondelkovom stretnutí ministrov poľnohospodárstva EÚ.

Spolu s Rakúskom Nemecko presadzuje rozšírenie povinného označovania pôvodu potravín. Cieľom je umožniť spotrebiteľom robiť informované rozhodnutia o nákupe potravín a zároveň posilniť pozíciu domácich farmárov.

Rozšírenie označovania je súčasťou stratégie Európskej komisie „Farm to Fork“, zameranej na udržateľnejšie poľnohospodárstvo. V praxi by to znamenalo, že spotrebitelia by mali mať k dispozícii informácie o pôvode potravín ako mlieko, mliečne výrobky, mäsové výrobky, ryža či spracované paradajky. Takto by si mohli vyberať produkty s ohľadom na životné podmienky zvierat, regionálnu produkciu a dodržiavanie environmentálnych štandardov.

Vzhľadom na pomalý pokrok na úrovni EÚ Nemecko už prijalo vnútroštátne opatrenia v súlade s európskym právom. Od februára 2024 musia byť v Nemecku nebalené bravčové, jahňacie, hydinové a kozie mäso označené krajinou chovu a zabitia. Toto nariadenie nadväzuje na už existujúce povinné označovanie pôvodu baleného a nebaleného hovädzieho mäsa.

Súčasné predpisy EÚ už síce vyžadujú uvádzanie krajiny pôvodu na etiketách potravín, ako sú vajcia, čerstvé ovocie a zelenina, avšak Nemecko a Rakúsko požadujú rozšírenie tejto povinnosti na širší okruh produktov.

Rozšírenie povinného označovania pôvodu potravín by mohlo priniesť viacero benefitov pre spotrebiteľov, farmárov aj životné prostredie. Zvýšená transparentnosť by umožnila spotrebiteľom robiť informované rozhodnutia o nákupe potravín a podporovať udržateľné poľnohospodárske praktiky. Zároveň by to posilnilo pozíciu lokálnych farmárov a pomohlo by im presadiť sa na trhu.

Exit mobile version